Jak odżywiać się zdrowo?

Wszyscy wiemy, że należy odżywiać się zdrowo, jednak, na co dzień zwykle o tym zapominamy. Żyjemy w ciągłym pośpiechu, dlatego często jemy to, co akurat mamy pod ręką albo taki posiłek, jaki da się szybko przygotować. Bardzo dużo osób żywi się także poza domem. Nie ma w tym nic złego, pod warunkiem, że to żywienie nie sprowadza się do zamawiania dań fast food i napoi gazowanych.

Jak zacząć odżywiać się zdrowo?

Aby zacząć się zdrowo odżywiać trzeba sobie przede wszystkim uświadomić jak ważne jest jedzenie dla naszego zdrowia i samopoczucia psychicznego. Warto zatrzymać się na chwilę i rozważyć czy dotychczasowy sposób żywienia prowadzi nas w dobrym kierunku. Główne grzechy żywnościowe Polaków to pomijanie śniadań, jadanie tłustych i smażonych posiłków, unikanie warzyw, podjadanie między posiłkami i spożywanie zbyt dużej ilości słodyczy. Wszystko to oczywiście można zmienić tylko trzeba sobie uświadomić, jakie korzyści może nam przynieść zmiana nawyków żywieniowych. Swoją przemianę można realizować z pomocą dietetyka, cateringu dietetycznego albo samodzielnie. Każdy sposób jest dobry, pod warunkiem, że naprawdę zapragniemy zmiany.

Zdrowe odżywianie w praktyce

Aby móc się odżywiać zdrowo trzeba przyswoić nieco wiedzy z zakresu dietetyki, funkcjonowania organizmu i składu produktów. Wskazane jest by starać się jak najwięcej posiłków przygotowywać samodzielnie, ograniczając w ten sposób kupowanie gotowych produktów. Większość z nas nie zdaje sobie sprawy z tego, jak wiele pysznych i zdrowych posiłków możemy przygotowywać samodzielnie. Jeśli w sklepie ekologicznym nabędziemy przyrząd kiełkownica będziemy mogli samodzielnie hodować kiełki rzeżuchy, soi, brokułu czy rzodkiewki. Taka domowa kiełkownica to doskonały pomysł dla osób, które pragną odżywiać się zdrowo i kolorowo. Gdy mamy własne kiełki możemy nowocześnie dekorować swoje sałatki, zupy i pasty, dzięki czemu będą wyglądały one jakby pochodziły z najlepszego cateringu dietetycznego. We własnym zakresie w domu czy na balkonie możemy także posiać rukolę, szczypiorek, sałatę czy pomidorki koktajlowe. W domu warto także robić zdrowe przetwory, ciasta o zmniejszonej ilości cukru i dania gotowe typu naleśniki gryczane czy placuszki bananowe.

Należy pamiętać, że w zdrowej kuchni powinna znaleźć się odpowiednia ilość świeżych warzyw i produktów pełnoziarnistych. Nie należy bać się nowych przypraw i składników. Każdy, kto pragnie prowadzić zdrowe żywienie powinien śmiało do swojego menu wprowadzać takie składniki jak czarnuszka, granat, cieciorka, olej ryżowy czy mąka kokosowa. Doskonałym uzupełnieniem będą także napary ziołowe z melisy czy rumianku.

 

 

Dlaczego warto jeść kaszę jaglaną?

Kasza jaglana pozyskiwana jest z łuskanego ziarna prosa. To jedna z najstarszych kasz, była spożywana już w epoce neolitu, w Polsce w minionych wiekach. Powoli znowu staje się popularna – jest doceniana przez wielu dietetyków, nie tylko ze względu na swój wyjątkowy smak. Dlaczego warto włączyć ją do swojej diety?

Jedna z najzdrowszych kasz

Kasza jaglana zawiera wiele cennych składników odżywczych. Znajdziemy wśród nich składniki mineralne – takie jak żelazo, fosfor, magnez, cynk, miedź czy krzem oraz witaminy, głównie z grupy B – takie jak B1, B2 oraz B6, a także witaminę E i antyoksydanty. Jest zasadotwórcza, przez co pomaga w odkwaszaniu organizmu. Zawiera niewiele błonnika, dzięki czemu jest lekkostrawna. Jest produktem bezglutenowym, dzięki czemu nadaje się dla osób z nietolerancją tego składnika. Wykazuje właściwości antywirusowe, warto spożywać ją podczas różnych chorób, na przykład przeziębienia.

Przygotowanie

Niektóre osoby narzekają na gorzki smak kaszy jaglanej. Kluczem do jego pozbycia się jest jej odpowiednie przygotowanie. Przed gotowaniem kaszy, należy ją dokładnie wypłukać, najpierw zimną, a potem gorącą wodą. Można także namoczyć kaszę, zostawiając ją w wodzie na całą noc. Zabieg ten pomoże unieczynnić działanie fitynianów, związków zawartych w kaszach, które utrudniają przyswajanie składników odżywczych. Można gotować ją także na mleku, lub pół na pół z wodą i mlekiem.

Dania z kaszą jaglaną

Kasza jaglana ma w kuchni bardzo szerokie zastosowanie. Idealnie nada się jako dodatek do dań głównych, sałatek czy potrawek. Będzie wspaniałym dodatkiem do różnych mięs i sosów. Oprócz dań wytrawnych, można stworzyć z nią też posiłki na słodko – na przykład w formie jaglanki, która jest świetną propozycją na zdrowe, odżywcze śniadanie, alternatywą dla popularnej owsianki.

Kasza jaglana na diecie

Można spożywać ją także będąc na diecie odchudzającej, należy jednak pamiętać o zdrowym umiarze. 100g kaszy dostarcza organizmowi około 350 kcal, należy kontrolować więc jej ilość. Składa się z węglowodanów złożonych, dzięki czemu dostarcza energii na długi czas i zaspokaja głód, nie powoduje nagłego skoku glukozy, w przeciwieństwie do węglowodanów prostych. Ma jednak wysoki indeks glikemiczny, więc osoby chorujące na cukrzycę nie powinny jej spożywać. Jest za to idealna dla osób unikających glutenu.

Kasza jaglana jest źródłem wielu cennych substancji. To dobra alternatywa dla wielu innych kasz. Ma ciekawy smak, przy dobrym przyrządzeniu wcale nie jest gorzka, idealnie dopełni zarówno dania wytrawne, jak i na słodko. Warto wprowadzić ją do swojej diety, nawet gdy próbujemy zrzucić zbędne kilogramy. Jest smaczna, a przy tym bardzo zdrowa!

Jakie właściwości ma kawa zbożowa?

Kawa zbożowa zdecydowanej większości ludzi kojarzy się przede wszystkim ze smakiem dzieciństwa. Nie wszyscy jednak mają świadomość jakie właściwości i zalety ma kawa zbożowa i dlaczego warto ją pić.

Właściwości kawy zbożowej

Kawa zbożowa jest przede wszystkim esencją z prażonych zbóż, do których koniecznie należy zaliczyć orkisz, pszenicę czy żyto. Ponadto bardzo często smak tej kawy zostaje urozmaicany przez różne dodatki. Obecnie w sklepach można znaleźć różnego rodzaju kawy zbożowe z domieszką cykorii, przypraw korzennych czy buraka cukrowego. Ponadto koniecznie trzeba zaznaczyć, że naturalna kawa nie tylko nie będzie zawierała barwników, ale również konserwantów.

Warto również mieć świadomość, że kawa zbożowa będzie zdecydowanie różniła się od klasycznej kawy parzonej. Nie posiada ona bowiem kofeiny, w ten sposób nie będzie oddziaływała na zmianę ciśnienia. Rekomendowana jest przede wszystkim osobom, które cierpią na nadciśnienie, gdyż nie ma pobudzającego działania. Kawę zbożową można także bez żadnego problemu spożywać przed snem.

Omawiany rodzaj kawy można spokojnie podawać kobietom w ciąży, dzieciom czy ludziom z chorobami układu pokarmowego. Dodatkowo kawę zbożową można prażyć z różnych mieszanek zbóż. Produkt nie tylko jest napojem niskokalorycznym, ale także świetnym źródłem błonnika pokarmowego. W ten prosty sposób będzie wspomagać perystaltykę jelit oraz ograniczać uczucie głodu.

W kawie zbożowej występują liczne składniki odżywcze, takie jak potas, cynk, fosfor, żelazo czy witaminy z grupy B. Ponadto dzięki zawartości polifenoli kawa zbożowa będzie wykazywała działanie antyoksydacyjne. Do innych jej właściwości koniecznie trzeba zaliczyć łagodzenie podrażnień śluzówki układu pokarmowego, wspomaganie układu nerwowego, obniżenie poziomu złego cholesterolu czy wspomaganie wydzielania żółci. Kawy zbożowa mają również probiotyczne działanie.

Kawa zbożowa a odchudzanie

Kawa zbożowa z jednej strony posiada w swoim składzie regulujące, a także pobudzające metabolizm składniki. Ponadto jest sycąca. Z kolei posiada także wysoki indeks glikemiczny cechujący produkty, których rekomendowane jest unikanie w okresie odchudzania. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że nie istnieją produkty, które sprawią, że dana osoba w magiczny sposób schudnie. Osoby, które zatem walczą z nadwagą nie muszą specjalnie wystrzegać się kawy zbożowej. Polecane jest bowiem picie jej z umiarem, a także razem z dodatkami, które nie są zbyt tłuste. Warto bowiem zdawać sobie sprawę, że połączenie węglowodanów o bardzo wysokim indeksie glikemicznym razem z tłuszczem będzie sprzyjać przybieraniu na wadze.